Pages

December 6, 2009

Cara convert Lokatoo ke igo8 = percuma



Klik SINI untuk convert Lokatoo WinCe 5 & 6 mengikut cara mudah versi Sept 2010.

Teman rasa tentu ramai yg tertunggu-tunggu utk dptkan software igo8 ni. Bagi teman igo8 adalah yg paling baik jika dibandingkan dgn garmin & papago. igo8 lebih banyak features jika dibandingkan dgn yg lain-lain, igo8 ada junction view & 3d building spt papago tetapi oleh krn banyak features menyebabkan org yg kurang mahir menjadi keliru (pening le tu) yg mana satu yg perlu disentuh. Jika ada icon, tertanya-tanya kegunaan icon tu, lepas tu keliru. igo8 ada 3 meter trip mcm Exora yg ada trip A & trip B. igo8 juga boleh ditukar gambar backgroundnya mengikut citarasa kita & saya telah cuba utk meletakkan gambar exora sbg background tapi tak berjaya. Bukan itu saja, skin dia pun kita boleh tukar dgn cara download skin baru atau tukar saja kpd skin yg telah sedia ada kat dlm tu. igo8 juga memberikan kita pilihan utk memilih jarak mana yg kita mahu spt jarak 'fast', 'short', 'economical' & 'easy' dgn cara mengira kesemua jarak tsbt secara automatik & seterusnya memaparkan masa yg perlu diambil bagi kesemua jarak tadi. igo8 juga boleh menukar icon kereta di atas peta spt garmin. Cuma satu aje kekurangan igo8 ni iaitu sukar bagi kita utk mendapat peta terkini spt garmin & papago. Peta yg ada saya berikan adalah peta tahun 2008 & kita diambang 2010. Kesukaran ini disebabkan pihak igo8 tidak membenarkan pihak malfreemaps (MFM) menyediakan peta secara percuma spt garmin & papago. Maka sebab itulah saya lebih suka menggunakan papago. Sebenarnya jika kebenaran diberikan, pihak igo8 akan mendapat untung krn lebih ramai org akan membeli produk ig08. Berikut adalah caranya :



1. AMARAN : Saya tidak bertanggungjawab jika berlaku kerosakan pada alat Lokatoo anda. Anda dinasihatkan untuk tidak meneruskan convert Lokatoo anda jika anda tidak yakin anda boleh melakukannya.

2. Sambungkan wayar usb dari set gps ke komputer. Tekan butang on di atas set gps.

3. Sentuh gambar pc di atas skrin gps ( sebelah kiri gambar bateri )

4. 1 small window bertajuk removable disk(G:) akan muncul di skrin pc & klik 'open folder to view files'

5. copy folder bernama guider & simpan di pc anda, bertujuan utk backup jika anda tidak berjaya convert ke igo8 & anda boleh menggunakan Lokatoo semula.

6. download & install winrar (jika tiada) di SINI

7. Download igo8 di SINI ( mulai 01.01.2010 link ini menjadi disable atas arahan pihak pengeluar software igo8 )

8. anda akan terima file igo8 & open file tu, anda akan nampak folder igo8. Copy paste folder igo8 ke removable disk(G:)

10. Download CEdesktop di SINI ( jika tiada ) rename CEdesktop menjadi dp_Guider & copy paste replace ke folder guider ( sama spt step install garmin & papago)

11. off the gps set & cabut wayar usb di gps.

12. Jika anda ingin menggunakan igo8 sila sentuh navigation icon. The Windows will be started and then hidden. sentuh semula navigation icon and you will see a Windows CE interface. sentuh 2 kali (cepat-cepat) pada icon SDMMC, kendian igo8, kendian logo iGO (berwarna biru) & anda dpt melihat paparan igo8. Paparan ini akan mengambil sedikit masa & apabila anda telah berada pada menu, seterusnya ia akan berada dlm keadaan hanging lebih kurang 5 minit. Selepas itu anda boleh terus menggunakannya. Utk mengelakkan keadaan hanging ini terus berlaku, sila pergi ke removable disk(G) > igo8 > content > userdata > poi & anda delete peta yg tidak diperlukan.


13. Jika anda ingin menggunakan
garmin sila sentuh navigation icon. The Windows will be started and then hidden. sentuh semula navigation icon and you will see a Windows CE interface. sentuh 2 kali ( cepat-cepat ) pada icon SDMMC, kendian garmin, kendian RunGMXT kendian garmin ( icon spt surat yg berwarna putih, no 4 dari kiri ) & anda dpt melihat paparan garmin.


14. Jika anda ingin menggunakan papago sila sentuh navigation icon. The Windows will be started and then hidden. sentuh semula navigation icon and you will see a Windows CE interface. sentuh 2 kali ( cepat-cepat ) pada icon SDMMC, kendian papago, kendian Navi74800 & anda dpt melihat paparan papago.

15. Jika anda ingin menggunakan lokatoo semula, sila pergi ke step 2, 3, & 4. Cari folder guider & buka folder tu, cari dp_Guider ( logo berbentuk e ) & delete. Jika anda pernah melakukan step 5, cari dp_Guider ( logo berbentuk kereta merah ) copy paste ke folder guider yg terdapat di removable disk(G:) Akhirnya anda telah berjaya kembali ke asal yg pastinya teman tak akan buat.

Sekian, spt biasa kalau dah berjaya sila inform kat komen di bwh, selamat melaram... :)

19 comments:

Unknown said...

xde komen pun? senyap je. mentang-mentangle map dia x update mcm papago & garmin. hehehe...

amnan said...

aku br lps install IGO8 nie..tima kasih exorian!!aku nampak interface die mnarik & cantikk..aku blum cuba guna lagi di atas jalan raya. aku tgk, POI dia ade yg siap alamat ngan no tel..cth aku cari JUSCO Wangsa maju,..siap dia tertera alamat dan no tel skali..bagus bangat!!! x sabar nak guna IGO8 lak

Hazril said...

salam .. tumpang tanya . saya punya lokatoo A1000 yang baru (dec 2009). guna win ce 6 . bleh ke guna cara ni jugak ? mekasih ..

Unknown said...

Am, tolong jelajah igo8 tu & cari camna nak tukor background gambor exora yg teman dah install dlm tu. Hazril, alamak teman x penah try lagi tapi rasanya xde masalah, klau berani cubale...pastu komen balik ye

Unknown said...

exorian semua, teman dah berjaya letak gambor exora sbg background igo8, nanti teman bagitau caranya...tunggguuuuuuuu

Anonymous said...

salam dr im tqvm sy dh leh gn igo8 tp lum nmpk dsplay cam dlm blog tu lum nmpk trip A&B gak ......ad saper leh tolong.....kdg2 tu rindu dgn lookatoo camner nk gn lokatoo tu blik tnpa copy paste logo keta merah tu....sian lookatoo my first navy....

Anonymous said...

salam dr im......grafik igo ni mmg cntik ler skin leh tkar2....sng nk guna berbdg garmin,papago kira mesra pengguna...tp speed limit dia 50 kmh jer klu utk smua jln klu lebih jer mula ler dia bising....route calculation igo8 ni cepat klu kita masuk salah smpg ler...igo8 bg tau bila ad smpg kat dpn....tp x bg tau psl camera speed

Anonymous said...

salam dr imeq
igo8 MMG BEST ad button flyovewr ad gmbaran grk pntas utk smpai ke desrination simulate lak grk prlahan ke destination sekurg2 nyer ad panduan ke destination

Anonymous said...

Saya punya A1000, saya dah cuba instal tapi bila on balik screen hang. Bila saya convert balik to Lokatoo screen masih lagi hang. Camana ye.

Unknown said...

Aku pun dah berjaya install garmin, papago dan igo8 ke dalam aku punya lokatoo. So far ketiga-tiganya beroperasi seperti yang diinginkan. yang paling best igo8 la, tapi map dia tak update, jadi aku banyak gunakan papago pasal map dia kite bleh update di MFM. Aku dah try guna papago semasa aku ke Kuala terengganu minggu lepas, Semuanya OK. Anyway thanx to exorian sebab telah menunjukkan step untuk menjadikan lokatoo aku lebih berguna. Lepas ni kalau bleh dapat la pulak tukar dia punya interface supaya lebih menarik.... Keep up a good work EXORIAN.....

Unknown said...

for anonymous, teman punya pun A1000 tapi xde masalah. cuba buat semula & klau x bleh jugak tekan reset kat blakang set ( kiri bwh )

Anonymous said...

Exorian, saya dah try reset, tapi hang juga.. aduh dah rosak ke?..

Unknown said...

offkan gps pastu keluarkan memory kad drp slot gps tu, onkan balik, kalau masih hang jugak tekan reset,kalau hang lagi...saya mintak maaf banyak-banyak..saya x dpt nak tolong. Exorian lain tolong bantu. :(

sarip_dol said...

Salam...

Tumpang tanya.... berapa saiz sebenarnya map malaysia. Just nak compare dgn map yg saya ada...

TQ

Unknown said...

fbl file = 6692kb, 3dl file = 953kb

sarip dol said...

ok...thanks... sama mcm saya... ada update tak?

Anonymous said...

macam mana nak download software ni?

kalau bole email ke : mael_dreal@yahoo.com

pieezz said...

salam..
saya dah guna papago x3 dlm lokatoo..mcm mana cara untuk update latest maps ke papago

t kasih

Anonymous said...

Mulai 01.01.2010 link ini menjadi disable atas arahan pihak pengeluar software igo8 )
Macamana nak dapatkan software igo8?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...